2016. január 24., vasárnap

Steve Jobs

Régen volt már könyv, ami ennyi gondolatot ébresztett bennem, és arra késztetett, hogy írjak róla egy néhány mondatnál hosszabb értékelést. Pedig esküszöm, a ~600 oldalból legalább 200-at végigunatkoztam.



Walter Isaacson Steve Jobs-életrajza molyos utazókönyvként került hozzám, ezúton is köszönöm @ilmaternek, hogy útjára bocsátotta és hagyta, hogy a 30 napos határidő ellenére majdnem négy hónapig üljek rajta. Hogy miért tarott eddig? Egyrészt mert hosszú. Másrészt mert nagy, és nem cipeltem magammal a békávén. Harmadrészt mert vannak benne unalmas részek, amiken nehéz átvergődni magad. Ez volt az alapvető problémám vele. Magát a könyvet szerettem, de az íróval nem vagyok kibékülve. Néhol túl elfogult Jobsszal szemben, máshol száraz adatokat közöl és rengeteget ismétli magát. Egyszerűen ellenkezik Steve Jobs egyik legfontosabb elvével, miszerint "simplicity is the ultimate sophistication", azaz "az egyszerűség a végső kifinomultság". Túl sok. 

Azonban aki a nem túl jól sikerült szöveg mögé néz, sokat tanulhat a háttértartalomból. Igen, Steve egy arrogáns bunkó volt. Ugyanakkor zseni is. Szerettem volna vele dolgozni? Nem. Én nem hiszek az arrogancia teremtő erejében. Ha vezet is valahova, az ember túl sokat veszít az út során. Nem éri meg. A módszereiben nem hiszek, de a hozzáállásában igen. Professzionális volt mindenben, amibe belekezdett. Nem érte be kevesebbel, ha kellett, átgázolt mindenen és mindenkin. Megelőzte a korát, ahogy ő fogalmazott, termékei megálmodásakor olyan írásjeleket olvasott, amelyeket még nem vetettek papírra. 



Sorban olvasva a munkáiról, az elveiről, az életéről sokmindent megértettem, amit eddig nem. Hirtelen még arra is késztetést éreztem, hogy ezentúl minden fájlomat felhőben tároljam, mert elolvastam az érveit emellett a technológia mellett. És persze az ősrégi kis iPodomon is egyből újra akartam pakolni a zenéket. Számomra a legérdekesebb fejezetek azok voltak, amik az iPod megálmodásáról, létrehozásáról, tökéletesítéséről szóltak. Ezen kívül a Pixaros és a személyes részek kötöttek le leginkább.

Pluszban még a saját múltam megértésében is segített, hiszen hosszú évekig fontos volt számomra valaki, akinek élete tragédiája volt, hogy ő nem Steve Jobs. A sors fintora - most már látom -, hogy ez a kapcsolat azért ért véget, mert jobban hasonlított rá, mint gondolta.

Minden összevetve, örülök, hogy olvashattam ezt az életrajzot. Megérte hónapokon át vergődni vele, hagyni, hogy frusztráljon az ágy melletti polcról. 

Értékelés: 5/4,5

Kedvenc idézeteim a könyvből:

"Vannak, akik nem öregszenek jól már fiatalkorukban sem."

„Mi a különbség az Apple és a cserkészmozgalom között? Az, hogy a cserkészekkel van egy felnőtt is.”

"Mutasd az iPodod, megmondom, ki vagy!"

"Think different."

"A dizájn az ember alkotta termék lelke, amely a külső burkon keresztül fejezi ki önmagát."

"Azok, akik tudják, miről beszélnek, nem használnak PowerPointot."

"Azt gondolom, hogy a különféle vallások különféle ajtók ugyanazon a házon."

"Akik elég őrültek ahhoz, hogy elhiggyék, meg tudják változtatni a világot – azok tényleg meg is teszik."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése